גיזום עץ זית

עיקרי הדברים:

גיזום עץ זיתאם גדל בגינתכם עץ זית אחד או יותר, כדאי שתנהגו בו בעדינות ובכבוד כדי שימשיך להוציא את הזיתים שכולם כל כך אוהבים. בין אם אתם מבצעים את המסיק בעצמכם, או נעזרים בשכנים ומכרים במכירים את שיטת הקטיף, חשוב שתכירו גם את החשיבות בטיפוחו של העץ הכולל גיזום של ענפים ועלים. אז מה צריך לדעת על גיזום עצי זית, ואיך הגיזום מתבצע בפועל? התשובות לכך בהמשך המאמר.

הכירו את העץ של המזרח התיכון

עץ הזית הוא אחד מהעצים החשובים ביותר בארץ, כיוון שהוא תורם לכלכלה בישראל הודות לפירותיו. עץ הזית גדל באזורים שונים ברחבי הארץ כמו מטעים שנשתלו בשטחים חקלאיים, ואף צמיחה טבעית באזורי טבע פתוחים ללא מעורבות של יד אדם. פירות העץ הינם זיתים, המשמשים למאכל כמו גם להפקת שמן זית הידוע כשמן פופולרי בשימוש במטבחים שונים בכל העולם.

מה חשוב לדעת על גיזום עץ זית?

כיוון שמדובר על עץ בעל חשיבות גבוהה, חשוב להקפיד על גיזום מקצועי ואיכותי של עץ זה. יש לזכור כי פעולת הגיזום חשובה לכלל העצים שנותנים פירות, כיוון שפעולת הגיזום מאפשרת לטפח את העץ כמו שצריך, ולאפשר לו להמשיך ולצמוח באופן טבעי, להפחית מהעומס והמשקל של הענפים והפירות ולהוציא פירות רבים נוספים בכל עונה. כדי לשמור על מהותו של העץ, חשוב לבצע את הגיזום בצורה עדינה ומחושבת מבלי לפגוע בעץ.

מתי כדאי לגזום את עץ הזית?

עץ זית מוגדר כעץ ירוק-עד. עצים מסוג זה צומחים באופן רציף בכל עונות השנה, כך שהחלפת העלים עליהם וגדילתם מתרחשת כל הזמן ולא רק פעם בשנה כמו עצים המשירים עלים בעונה מסוימת, ולכן הם מאופיינים בצבע ירוק ופורח תמיד. לכן מומלץ לגזום את עץ הזית בשלבי הלבלוב המתרחשים פעמים בשנה, בסתיו ובאביב. כך ניתן לשמור על טיפוח העץ באופן מיטבי, מבלי לפגוע בפירות העץ וגדילתו הטבעית של עץ הזית. נוסף לכך, חשוב להבדיל בים גיזום של עץ זית צעיר לבוגר.

גיזום עץ זית צעיר

עץ זית צעיר הינו למעשה עץ שאינו סיים את תהליך השגשוג והגדילה שלו, לכן עצים כאלו יראו קטנים יותר ועם ענפים קצרים יותר וכמובן מעט פירות. משום כך יש לנהוג בעצים אלו באופן עדין במיוחד בתהליך גיזום העץ, בכדי לא לפגוע בצמיחתו של העץ ובפירות שהוא נושא. גיזום מבוקר של ענפים ישנים ושבורים, וכאלו החוסמים את קרני השמש הישירות יתרמו מאוד לצמיחתו התקינה של העץ הצעיר.

גיזום עץ זית בוגר

עץ זית הינו עץ בעל ענפים חזקים במיוחד, לכן הוא מסוגל לצמוח בפרא בשטחים שאינם מיושבים ולתת פירות למשך זמן רב. כיוון שעץ זית בוגר הינו עץ שלרוב סיים את התפתחותו, חשוב לבצע גיזום של ענפים ישנים, שבורים וכאלו המפריעים לחדירת שמש באופן זהיר מבלי לפגוע בענפים טובים כיוון שייקח להם זמן רב לגדול ולצמוח מחדש.

האם אפשר לגזום עץ זית לבד?

התשובה היא כן, אך לא מומלץ לעשות כך. כפי שהזכרנו לעיל, גיזום של עץ זית מוכרח להיעשות באופן זהיר ומבוקר בכדי למנוע פגיעה מהותית בעץ שתמנע מפירות העץ לצמוח. נוסף לידע ומקצועיות בתחום גיזום וכריתת עצים, חברת גינון מנוסה תבצע את התהליך עם כלים ייעודיים לכך שיבטיחו מינימום פגיעה בעץ הזית. שימו לב כי אתם בוחרים חברה איכותית המתמחה בעבודות גינון ועיצוב גנים, ויש לה ניסיון מוכח בתחום.

איך גוזמים עץ זיתיש לכם עץ זית בבית שלא מניב פירות? חושבים ליצור גינה דקורטיבית מושקעת? עבור כל אלה אתם צריכים גיזום מקצועי אשר יעניק לגינה שלכם מראה חדש ואותנטי. אם אתם רוצים לדעת איך גוזמים עץ זית עליכם להכיר את כל מה שיש מסביב, מהם הפרמטרים לפיהם אנו עובדים כאשר אנו גוזמים עצי זית. מוטב להדגיש כבר בהתחלה, גיזום חובבני ולא מקצועי יכול לפגוע בעץ הזית שלכם. לפניכם כל מה שאתם צריכים לדעת על גיזום עצי זית.

 

איך גוזמים עץ זית – האם זה כל כך מסובך?

גיזום עצי זית נשמע כמו אומנות, ובאמת מדובר על אומנות. עצי זית לא מחייבים אותנו להשתמש בפרי, הפרי יכול להיות רק חלק מהשלל כולו. רבים משתמשים בעצי זית בשביל לקשט את הגינה, ולעצב את העצים כמו שצריך. יותר מזה, יש זני עצי זית אשר בכלל לא מניבים פרי בכוונה תחילה. גיזום עצי זית אינו חייב להיות מסובך, אך הוא מחייב אותנו באנשי מקצוע בניגוד לכריתת עצים אשר אינה מחייבת אותנו. כמו כן, יש עונות מסוימות בהן הגיזום הוא יותר יעיל ועל כך אנו חייבים בעל מקצוע. בעל מקצוע יודע גם לגזום את העץ על פי חוק, שכן גיזום קיצוני מדי יכול לגרום לנו להיכנס לבעיה עם החוק נגד כריתת עצים. 

איך גוזמים עץ זית – תנו לילד לגדול

לפני שאתם חושבים כבר איך אתם גוזמים את עץ הזית, כמה זמן העץ בעצם קיים? עצי זית צריכים מספר שנים עד שהם מגיעים להתפתחות. כפי שציינו יש זנים של עצים אשר לא מניבים פרי, אבל כאשר אתם רוצים לקצור את הפירות עליכם להמתין מספר שנים עד שתוכלו לקבל פרי טוב ובשל. יש איסור לגזום עצי זית עד שהם מגיעים לגיל 4. אם הפרי לא מעניין אתכם, עדיין לא כדאי שתגזמו את העץ כל כך מהר. גיזום בגיל מוקדם יכול לגרום לבעיות גדילה של העץ.

 

איך גוזמים עץ זית – גיזום נכון

כפי שבוודאי הבנתם, גיזום זה לא רק בשביל לנקות את הנוף, יש לתכנן היטב את הצורה בה אנו מתכוונים לגזום את העץ על מנת שנוכל לקבל תוצאה טובה. המטרה של גיזום היא גם לתרומה להתפתחות של העץ, להעניק לעץ את האפשרות שקרני השמש יפגעו בדיוק במקום הנכון. כאשר אתם רוצים לגזום את העץ שלכם עליכם לדעת למה אתם עושים את זה. אם העץ גבוה מדי, גזמו את החלק העליון של העץ, אך שימו לב שאתם עושים זאת בצורה ישרה. כמו כן, מה עדיף לגזום, את הענפים הגדולים את דווקא את הקטנים? גזם ענפים קטנים יתרום לגדילת הזיתים, כאשר תגזמו את הענפים הגדולים זה יקח יותר זמן עד לצמיחת הפירות.

מלבד לכל  מה שציינו, גם לגיל העץ יש חשיבות בכל הנוגע לגיזום. עליכם לדעת בן כמה העץ ולדעת האם נדרש גיזום עדין או שדווקא מומלץ לעשות לעץ "ריסטרט". ככה הוא למעשה מחדש את עצמו על ידי גיזום רציני יותר. אם העניין הוא קוסמטי ולא בשביל פירות, תוכלו לקבל סיוע מגזם מקצועי אשר יעצב את העץ לפי ראות עיניכם.

 

איך גוזמים עץ זית – גיזום לצורך עיצוב

רבים מאיתנו בוחרים לשתול עצים מהסיבות הלא נכונות (או דווקא כן נכונות). הגישה לגידול עצים היא אינדיבידואלית ללא ספק. רבים משתמשים בעצים לצורך נוי, עצי זית במיוחד. יש עצי זית מיוחדים אשר מיועדים לנוי והם למעשה לא מניבים זיתים. עם זאת, עצים אלו דורשים תחזוקה שוטפת, במיוחד עבור הקפדנים בנינו. היתרון של עצים נוי הוא שהם גם פחות מלכלכים מאשר עצים רגילים. הדרך בה אנו הופכים את העץ לעץ נוי הוא על ידי גיזום תקופתי של השורשים, כך הוא לא מתפתח למימדים עצומים. אנו ממליצים כמובן להיעזר בבעל מקצוע עבור גיזום דקורטיבי, מדובר על אומנות אשר לומדים אותה. 

איך גוזמים עץ זית – מחירון

גיזום עצי זית חייב לדעתנו להיות מבוצע על ידי בן אדם אשר הוכשר לתהליך הזה. כל גיזום שאינו מקצועי יכול לפגוע בכם מבחינה דקורטיבית, או גם יכול לפגום בהתפתחות של עץ הזית עצמו. כמובן, עבור איכות צריך לשלם. אז כמה בעצם יעלה לי לגזום את עץ הזית בגינה שלי? חישוב המחיר מתבסס על גובה העץ, כמות העצים, סוג הגיזום והאם נדרש ציוד נלווה. גיזום עץ זית עד גובה של 350 ס"מ יעלה לנו בין 300 ש"ח ל-400 ש"ח. עץ זית עד גובה של 750 ס"מ יעלה לנו בטווח ה-600 ש"ח. כאשר מדובר על עץ אשר עולה על מספר מטרים המחירים כבר מקפצים לכ-1000 ש"ח ויותר. זכרו, אם בעל המקצוע צריך להביא מנוף יהיו לכך השלכות, יש עלויות של פינוי וכמובן עבודה בגובה.

אהבתם? שתפו עם החברים!
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!