גיזום עצים בגן יבנה

עיקרי הדברים:

גיזום עצים בגן יבנהגיזום עצים הוא אחד הדברים החשובים ביותר שמאפשרים לשמור על העץ כמה שיותר זמן. חשוב מאוד לבצע את הגיזום בדרכים נכונות ולדעת מה עושים. במידה ונרצה לבצע גיזום בעצי פרי, נצטרך לעשות זאת באופן שונה מאשר גיזום של עצי נוי. לכן, לפני שממהרים לבצע גיזום עצים חשוב מאוד לדעת את הטיפול הנדרש לכל סוג עץ באופן ספציפי ואת הגיזום הנכון לו. 

 

גיזום עצים בגן יבנה- מה החשיבות?

לגיזום עצים יש חשיבות רבה שבאה לידי ביטוי במספר דרכים-

    • בריאות העץ- גיזום עצים הוא פעילות חשובה מאוד שנועדה לשמור על בריאות העץ. כאשר לעץ יש ענפים שבורים, פצועים או חולים הם עלולים לפגוע בבריאות שלו. במקרים חמורים, ענף לא בריא יביא למותו של העץ. על ידי גיזום של הענפים הללו, אנו למעשה מסירים את הענפים החולים או הפצועים. בצורה זו אנו למעשה מאפשרים לעץ להשקיע את האנרגיה שלו בחלקים הבריאים שלו במקום בריפוי החלקים החולים והעץ יכול להמשיך לצמוח ולגדול. כמו כן, כאשר גוזמים לעץ ענפים, מנגנון ההישרדות שלו גורם לו להצמיח באזורים הגזומים ענפים נוספים ועלים נוספים. בנוסף יש לקחת בחשבון שעל ידי גיזום העץ מאפשרים לשמש לחדור גם לחלקים הפנימיים שלו. 
    • קיצור העץ- גם במקרים שלעץ אין חלקים חולים שיש להסיר אותם, חשוב לבצע גיזום. על ידי גיזום אנו מקצרים את העץ ובצורה עקיפה למעשה שומרים עליו. במקרים שהעץ גבוה מידי, יהיה לנו קשה לטפל בו ולזהות חלקים פצועים בו. לכן, על ידי גיזום העץ וקיצורו אנו יכולים לטפל בעץ בצורה טובה יותר וכך לשמור על חיי העץ באופן יעיל יותר. 
    • עיצוב- גיזום עצים מאפשר לנו גם לעצב את העץ. כאשר לא גוזמים עץ הוא ממשיך לגדול ללא בקרה וללא שליטה. גיזום העץ, גם מבלי להתמחות בעיצוב עצים, נותן לעצים מראה מסודר ואסתטי. רחובות גן יבנה ייראו טוב הרבה יותר ויתנו תחושה נעימה יותר, כאשר העצים יעברו גיזום באופן קבוע. 
    • מניעת סכנות- גן יבנה היא עיר הומת אדם. אנשים רבים מסתובבים בה כמעט בכל שעות היום. במידה שעץ יישבר או ייפול הדבר יהווה סכנה ממשית לחיי אדם. לכן, חשוב מאוד לבצע גיזום עצים בגן יבנה. כאשר עץ צומח ללא שליטה הוא הופך למסוכן מאוד. הענפים שלו הופכים לכבדים מאוד ולכן עלולים להישבר וליפול על אנשים. כמו כן, יש לקחת בחשבון כי במקרים שעץ צומח פרא, השורשים שלו עלולים להתפקע מהאדמה. אנשים שיעברו לצד השורשים הללו עלולים למעוד וליפול. על מנת למנוע את הסכנות הללו, חשוב מאוד לבצע גיזום עצים באופן קבוע. 

גיזום עצים בגן יבנה- גיזום לפי סוג העץ

כפי שהבנו, קיימת חשיבות רבה לגיזום עצים והיא באה לידי ביטוי הן בשמירה על חייו של העץ, בעיצוב העץ ובמניעת סכנות. גם אם מדובר בעץ בגינה הפרטית שלכם או בעץ ברחוב, חשוב מאוד לעקוב אחר מצב העץ, לטפל בו באופן קבוע, לזהות אם יש לו חלקים חולים, לעצב אותו וכמובן לגזום אותו באופן קבוע. 

כפי שציינו קודם, אחד הדברים החשובים ביותר בגיזום עצים הוא לעשות זאת באופן נכונה. לשם כך יש להתאים את הגיזום לסוג העץ. גיזום של עצי נוי יהיה שונה באופן משמעותי מגיזום של עצי פרי. גם בסוגי העצים יש להבדיל בין עצים נשירים לבין עצים ירוקי עד  פרי הדר ושבעת המינים, שאינם נושרים. 

 

גיזום עצי פרי

לפני שאתם מתחילים בגיזום עצי פרי נסו לחשוב על המטרה קודם כל. לדוגמא, במטעים מסחריים החקלאים משאירים את העצים נמוכים על מנת להקל על עצמם בשלב הקטיף. לעומת זאת, בעצים שנמצאים בגינות הבתים בדרך כלל שומרים על העץ גבוה, כך יהיה ניתן לעבור מתחתיו והוא לא יהווה מכשול בדרך. 

  • גיזום עצי פרי נשירים- בעצי הפרי הנשירים נמצא את עץ התפוח, האגס, משמש, אפרסק ועוד. גיזום עצי פרי נשירים מומלץ לביצוע בחורף בחודשי ינואר- פברואר. בתקופה זו עצי הפרי הנשירים נמצאים בתרדמת ובשלכת. 
  • גיזום עצי פרי ירוקי עד- בין עצי הפרי ירוקי העד נמצא את הזית, החרוב, עצי ההדרים ביניהם הלימון, התפוז, הקלמנטינה, האשכולית, הפומלה ועוד. גיזום עצים אלה מומלץ לביצוע בסוף החורף בחודשי פברואר- מרץ. בחודשים אלה העצים נמצאים לפני פריחה ועל ידי גיזום שלהם ניתן להגביר את הלבלוב וכך את תפוקת הפירות. 

 

גיזום עצי נוי

גם בעצי הנוי יש הבדל בין העצים הנשירים לבין העצים האחרים. 

  • עצי נוי נשירים- בין עצי הנוי הנשירים נמצא את האלון, כליל החורש, דולב מזרחי, צפצפה ועוד. כמו עצי הפרי הנשירים, גם עבור עצי הנוי תקופת הגיזום המומלצת תהיה בחורף בחודשי ינואר- פברואר, כאשר העץ נמצא בתרדמת חורף והגיזום יהיה יעיל ביותר. 
  • עצי נוי ירוקי עד- בין עצי הנוי ירוקי העד נמצא את הפיקוס, כרבל לביד, מיני אקליפטוסים, ער אציל ועוד. עצים ירוקי עד יש לגזום בסתיו ובאביב שהן עונות הלבלוב של העצים, וכן בקיץ.

קיימות חברות רבות שמעניקות שירותי גיזום עצים באופן מקצועי ואיכותי שיאריך את חיי העץ שלכם, ויעניק לכם עצים אסתטיים ומעוצבים. 

סוגי עיצוב עציםגיזום עצים בגן יבנה- סוגי עיצוב עצים

כאשר רוצים לבצע גיזום עצים באופן אסתטי וגם לעצב את העץ יש להבדיל בין שני סוגי עיצוב מרכזיים- עיצוב עצים ליצירת גדר חיה ועיצוב עצים אמנותי ליצירת פסלים שונים. 

  • עיצוב עצים לגדר חיה- עיצוב עצים לגדר חיה נחשב לאחד העיצובים הנפוצים ביותר. אנשים רבים בוחרים לעצב את החצר שלהם על ידי גדר חיה המעוצבת על ידי עצים ושיחים איכותיים. גדר חיה יכולה לשדרג את מראה החצר והגינה באופן משמעותי. כמו כן, מלבד לפן העיצובי, יש לקחת בחשבון כי גדר חיה היא יעילה במיוחד. גיזום עצים ליצירת גדר חיה הוא לא משימה פשוטה ולרוב היא תצריך ניסיון רב והתמחות בתחום. לכן, על מנת לעצב עצים לגדר חיה יש לעשות זאת בסיוע ובליווי של אנשי מקצוע, על מנת לקבל תוצאה מרשימה ויפהפייה. 
  • עיצוב עצים אומנותי- בערים רבות, כך גם בגן יבנה, ניתן לראות גנים ומקומות בהם קיימים עצים ושיחים שמעוצבים כפסלים שונים. על ידי עיצוב עצים אומנותי ניתן ליצור פסלים הנראים כמו דמויות מיוחדות, חפצים שונים וכל דבר שיכול להתכתב עם העיר שלכם. עיצוב וגיזום של עצים ליצירת פסלים הוא דבר פופולרי ואהוב על ידי אנשים רבים. ניתן לראות זאת במקומות ציבוריים רבים. תכנון הנוף בערים הוא דבר חשוב מאוד, ותקציבים רבים מועברים במיוחד עבור צמחייה. על מנת לקבל פסלים מעצים, צריך עצים יפים, רעננים, מטופחים וחזקים, וכמובן גנן מוכשר. 

 

גיזום עצים בגן יבנה- כריתת עצים

כפי שהבנו, לעצים יש יתרונות רבים- הם יפים, מספקים לנו צל, מספקים פירות, מספקים חמצן בתהליך הפוטוסינתזה ועוד. אך ישנם מקרים בהם נצטרך לכרות אותם-

  • כריתת עצים בעקבות מחלה- לעצים יש מחלות שונות שפוגעות בהן ובסופו של דבר גורמות למותם. לדוגמא, לעצי הדקל יש מחלה נפוצה מאוד בשם חדקונית הדקל (מזיק שפוגע בעצים). במקרה שהעץ נגוע, קשה לרפא אותו ולכן על מנת למנוע את התפשטות המחלה לעצים נוספים ועל מנת למנוע נזקים נוספים, במקרים רבים הדבר יוביל לכריתת העץ. 
  • כריתת עצים למניעת סכנות- עצים שמתנוססים לגבהים חריגים מהווים סכנה רבה עבור האנשים המתגוררים בסביבתם. עצים גבוהים מדי יכולים לגרום לסכנות לקווי החשמל, או לקרוס על בתים, רכבים ואפילו על אנשים. לא תמיד ניתן לגזום את העץ ולהוריד מגובהו ולכן במקרים כאלה הדבר היחיד שניתן לעשות הוא לכרות את העץ. 
  • כריתת עצים בגלל מזיקים- נפוץ בעצי פרי ובעצי תמר בפרט. עצי פרי מגדלים פירות מתוקים, ובכלל כל עץ יכול לספק מחסה והגנה למזיקים שונים כמו עכברים, עטלפים, נחשים ועוד. המזיקים הללו יכולים לבנות בתים בקרבת העץ, שכן הוא מספק להם מזון ומחסה. כך הם יתרבו ובסופו של דבר זה יכול להיות מפגע תברואתי חמור מאוד. במקרים מסוימים יהיה צורך לכרות את העץ ולהרחיק את המזיקים. 

 

גיזום עצים בגן יבנה- מושגים חשובים

  • הקצרה/ קיטום- גיזום עצים בו מקצרים כשליש מענף העץ. ההקצרה נועדה לגיזום עצים קליל שלא יגרום לפציעה חמורה בענפי העץ. כמו כן, כאשר מדובר בעצים בוגרים ההקצרה מסייעת לקבלת לבלוב.
  • דילול- גיזום עצים של ענף שלם עד הבסיס שלו. חשוב להקפיד על טכניקת הדילול באופן מקצועי, על מנת שפצע הגיזום יגליד מהר וטוב. 
  • הסחה- גיזום עצים של ענף עד להסתעפות. ההסחה נועדה להכווין את צמיחת הענף לכיוון הרצוי.
אהבתם? שתפו עם החברים!
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!