דפים ירוקים

רשימת עצים שאסור לכרות

רשימת עצים שאסור לכרותרשימת עצים שאסור לכרות

אם יש לכם איזה עץ בשטח הפרטי שמפריע לכם מעט לנוף, ובמקרה יש לכם גם מסור חשמלי כדאי שתחשבו פעמיים. כריתת עצים שלא לפי החוק יכולה להוביל אתכם לקנסות גבוהים. על פי חוק, כל אדם אשר מעוניין לכרות או להעתיק עץ חייב לקבל אישור מהרשות או המועצה המקומית. כמו כן, יש לנו רשימת עצים שאסור לכרות אשר ההליך הבירוקרטי לכריתה שלהם יהיה מסובך יותר. לכן, עליכם לדעת היטב למה אתם נכנסים לפני שאתם עושים טעות עליה תוכלו להתחרט.

 

רשימת עצים שאסור לכרות – אילו עצים עומדים בקריטריונים המותרים לכריתה

תחילה לפני שאנו נוגעים ברשימת העצים אשר אסור לכרות על פי חוק, אנו צריכים לדעת מתי בעצם מותר לנו לכרות עצים. יש מספר פרמטרים אשר קבועים בחוק לפיהם יהיה מותר לכרות עצים, גם אם הם נמצאים ברשימת העצים המוגנים. ונדגיש, גם כאשר אנו מגישים בקשה אנו יכולים לקבל דחייה. לפניכם הקריטריונים לפיהם מותר להגיש בקשה:

עץ חולה

כאשר יש עץ חולה אנו רוצים להיפטר ממנו, עץ חולה יכול להוות סכנה עבור עוברי אורח. עצים מגיעים למצב בהם הם ניזוקים עקב מזיקים כאלה ואחרים, חוסר תחזוקה ועוד… לכן, כאשר יש עץ חולה בגינה הפרטית שלנו ואף בשטח ציבורי נוכל להגיש בקשה ונענה תוך 21 יום. 

סכנת קריסה

גם כאשר מדובר על עץ שאינו חולה, אנו יכולים למצוא סכנה במיקום של העץ. יש עצים אשר לא מטפחים אותם כראוי והם מגיעים לגבהים אשר הגזע שלהם לא יוכל לעמוד בפני תנאי מזג האוויר השונים. קריסה של עץ יכולה לפגוע במבנה באופן קריטי, שלא נדבר על פגיעה באנוש. במקרים כאלה אנו יכולים להגיש בקשה לכריתת עץ בגין קריסה.

בנייה

כאשר יש לנו שטח עליו אנו נרצה להקים מבנה אנו יכולים להגיש בקשה לכריתת העץ. עם זאת, בדרך כלל מקרים כאלה יאושרו רק עם התניה לכך שנעתיק את העץ ולא נכרות אותו בלבד. הכוונה היא שנוכל לכרות את העץ אך נהיה חייבים לשתול אותו במקום אחר על פי הכתוב בכתב האישור. 

לפניכם רשימת עצים שאסור לכרות:

המדינה אוסרת עלינו לכרות כל עץ אשר נחשב למוגן ועץ בוגר. ישנם למעלה מ-70 זנים של עצים אשר מוגדרים לאסורים לכריתה גם בכל שלב של התפתחות: עץ אלון, עץ פיקוס, עץ זית, עץ צאלון, עץ שיזף, עץ חרוב, עץ עוזרר, עץ תמר מצוי, עץ שזיף הדב, עץ סקוויה, עץ אגס סורי, עץ אדר, עץ ערבה, עץ אורן, עץ אלה, אל אלביציה ועוד… תוכלו למצוא את הרשימה המלאה באתר של רשות הטבע והגנים או באתר המועצה המקומית.

כמו כן, יש קריטריונים של עצים אשר נחשבים בוגרים. הקריטריונים הם עץ אשר הגיע לגובה של 1.3 מטרים וקוטר הגזע הינו לפחות 10 ס"מ מעל הקרקע. מלבד לכל אלו, עדיין גם נצטרך לקבל אישור עבור כריתה של עצים אשר לא עומדים בקריטריונים אך ההליך הבירוקרטי יהיה פשוט יותר.

הרשימה המלאה שאסור לכרות את העצים ללא אישור:

רשימת עצים שאסור לכרות – ערעור

במקרה בו נענתם בדחייה תוכלו עדיין להגיש ערעור. על פי פקודת היערות חל איסור על כריתה או העתקה של עץ מוגן או בוגר, גם כאשר מדובר על השטח הפרטי שלכם. ניתן להגיש ערעור עד 14 יום מקבלת ההחלטה. הערעור צריך להיות בהתאם לחוק, הנימוק צריך לגעת בדברים אשר נוגעים למרחב הציבורי, לרצון לשמו הוגשה הבקשה, חשיבות נופית ועוד. מוטב להדגיש, ערעור אינו כרוך בתשלום ויש להגיש אותו לפקיד היערות הארצי. כאשר מדובר על ערעור סביר להניח והבקשה תענה בהגעתם של בעלי מקצוע לבחון את השטח ואת סיבת הבקשה באופן פרונטלי.

 

רשימת עצים שאסור לכרות – ממי נקבל אישור?

את הבקשה אנו צריך למועצה המקומית או לרשות המקומית. יש אגפים אשר אחראים על כל הקשור לפקודת היערות. במקרה של ערעור נגיש את הערעור לפקיד היערות הארצי. כמו כן, כאשר אתם עובדים מול חברה מקצועית היא יכולה לסייע לכם בהתנהלות הבירוקרטית לצורך קבלת האישור.

רשימת עצים שאסור לכרות – כריתה מקצועית בלבד

אין חוק אשר אוסר עליכם לכרות באופן עצמאי את העצים בשטח הפרטי שלכם, גם לא בציבורי. לאחר קבלת האישור עומדת בפניכם בחירה האם לגשת אל הבעיה באופן עצמאי או לפנות לאנשי מקצוע. אנו סבורים כי הבחירה שלכם ברורה, גשו לאיש מקצוע אשר יש לו ביטוח לכל מקרה של פגיעה בנכס או באדם. כאשר אתם פועלים באופן עצמאי אתם לא נמצאים תחת ביטוח כלשהו.

 

רשימת עצים שאסור לכרות – על פי מה נקבע המחיר

המחיר אותו תשלמו עבור כריתה או העתקה של עץ נקבע על פי סוג העץ, כמות העצים, גובה העץ, הציוד הנדרש כדי להוציא את התהליך לפועל, וכמו כן בהתאם לחברה המבצעת. המחיר נעים בטווח של מאות שקלים בודדים עד אלפי שקלים לעץ בודד. 

Exit mobile version