איזה עצים מותר לכרות

עיקרי הדברים:

איזה עצים מותר לכרותאיזה עצים מותר לכרות

יש לכם עץ בגינה שאתם מעוניינים לכרות? חושבים אולי להזיז אותו מעט? עבור כל אלו אתם חייבים באישור מטעם הרשות המקומית. זה אמנם נשמע לכם מצחיק שאתם צריכים אישור בשטח הפרטי שלכם, אבל אי קבלת אישור מהווה עבירה פלילית. 

 

איזה עצים מותר לכרות – מתי מותר?

בין אם מדובר על עצים בבית פרטי ובין אם מדובר על מקום ציבורי, כריתת עצים חייבת להתבצע על פי התקנות בחוק. יש מקרים מסוימים בהם אתם יכולים לכרות את העצים שלכם, זאת רק לאחר שקיבלתם אישור לכך. ציינו לפניכם את המקרים בהם התקנות מתירות לכם לכרות עצים:

סכנת קריסה

כאשר העץ מהווה סכנה על העוברים והשבים ודיירי המקום, אנו יכולים למצוא לנכון לכרות את העץ. בדרך עצים כאלה יהיו חלשים, משב רוח קיצוני יוכל לגרום לעץ לקרוס ולגרום לנזק רב. כפי שראינו כבר מקרים בעבר, עץ אשר נמצא בסכנת קריסה ואינו מטופל כראוי יכול להוביל לפגיעה ברכוש ובאדם – עד סכנת מוות. 

פינוי עבור בנייה

יש מקרים בהם יש לנו שטח בנייה פוטנציאלי אשר כבר אושר על ידי הרשויות. עם זאת, במקום בו אנו מתכננים להקים את הבניין החדש עומדים מספר עצים. במקרים כאלה אנו יכולים לכרות את העצים (רק לאחר קבלת אישור), יש לקחת בחשבון שכריתת העץ אינה מספקת, יש גם לכרות את השורשים. לעיתים מחויב הקבלן לשתול בחזרה את אותה כמות עצים אשר הוא כרת. בנוסף לעניין הפינוי מתווסף אלינו עוד היתר אשר נוגע לגינות פרטיות, ניגע בנושא בהמשך.

עץ חולה

עצים רבים "חולים" עקב תנאים לוקים בחסר. לעיתים החולי של העץ בא לידי ביטוי בגלל מזיקים שונים, לעיתים מדובר על חוסר במים או חמצן. בכל מקרה בו העץ חולה הוא למעשה מהווה סכנה. יש חרקים אשר אוכלים את העץ מבפנים וכתוצאה מכך העץ יכול להתפוצץ ולסכן את כל עוברי האורח.

איזה עצים מותר לכרות – כריתת עץ בגינה פרטית

מה קורה כאשר אדם רוצה לכרות עץ בגינתו הפרטית? במקרים כאלה חשוב להדגיש, כל העצים נמצאים באופן ישיר או עקיף ברשותה של המדינה. לכן, אסור לנו לפגוע באף עץ ללא אישור מתאים. יש תנאים מסוימים בהם מותר לנו לכרות עץ בשטח הפרטי שלנו. בדרך כלל נקבל אישור אם העץ עומד באחד מהקריטריונים שציינו לעיל, או כאשר אנו רוצים לבצע שינוי בגינה שלנו. כריתת עץ ללא אישור מהווה עבירה פלילית. 

 

איזה עצים מותר לכרות – יש צורך באישור

קיים איסור בחוק לכרות עצים ללא אישור מתאים. כדי לקבל את האישור המתאים עליכם לפנות לרשויות המקומיות. על פי חוק החל מנובמבר 2008 כל עץ בוגר הוא מוגן על פי חוק, גם במקרה בו אנו רוצים להעתיק את העץ למקום אחר אנו חייבים באישור. את האישור אנו מקבלים מפקיד היערות של המועצה האזורית או של העירייה. שימו לב, גם ביצוע גזם יכול להיחשב כאסור על פי חוק ללא אישור, יש תנאים מסוימים בהם אתם אמורים לעמוד גם כאשר אתם גוזמים את העץ. לכן, חשוב לפנות לבעל מקצוע אשר יבצע את העבודה ככתוב בחוק. ואם בעניין אישור עסקינן, יש גם איסור הלכתי על כריתת עצי פרי שלא לצורך. 

מי יכול לבדוק את זה כאשר אני בגינה הפרטית שלי? האמת שיש קושי גדול באכיפה כאשר מדובר על מקומות פרטיים. עם זאת, עדיין יש יכולות לפקחים של קק"ל וגם לשוטרים עירוניים להיות ערניים לרעשים של כריתה, וכמו כן עליכם יהיה לבנות את גזע העץ למקום כלשהו. לא מדובר על פריט שקל להחביא מתחת לשטיח. לכן, אל תקחו סכנות, ואם אתם יודעים שכריתה היא אינה חוקית, הימנעו מכך ללא אישור.

 

איזה עצים מותר לכרות – אין צורך בהכשרה מקצועית

מה שדי מפתיע למעשה הוא שאין אנו חייבים לקחת את שירותי של בעל מקצוע כאשר אנחנו רוצים לכרות עצים. כל מה שאנחנו צריכים הוא מסור, עדיף חשמלי. עם זאת, אנו כמובן נמליץ לכם כן להיעזר בבעל מקצוע. מדובר על תהליך מסוכן, אתם עומדים לכרות עץ שמשקלו יכול להרוס קיר, אז מה יקרה אם הוא יפול על בנאדם? כמו כן, כאשר אתם לא נעזרים בבעל מקצוע יש לזכור שאתם לא מבוטחים. כאשר אנו פונים אל כורת מקצועי יש לו ביטוח במקרה בו העץ נפל על רכוש – ביטוח צד ג'. כמובן שלא כל כורת עצים מחזיק בביטוח, עליכם לבדוק זאת ברגע בו אתם מחפשים בעל מקצוע אשר ילווה אתכם בפרויקט הזה.

איזה עצים מותר לכרות – מחיר ועלויות נלוות

המחיר של כריתת עצים יכולה לנוע בין 500 ש"ח ועד 3,000 ש"ח, המחיר תלוי בגודל הפרויקט, מורכבות העבודה והמחירון של בעל המקצוע עצמו. חשוב שבעל המקצוע ידע איזה עצים מותר לכרות ואילו לא, בדיוק לפי הקריטריונים שציינו בפניכם זה עתה. וחשוב מאוד, לא מתפשרים על בעל מקצוע, ולא מתפשרים על הבטיחות שלכם ושל עוברי האורח.

 

אהבתם? שתפו עם החברים!
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!