גיזום עץ לימון

עיקרי הדברים:

גיזום עץ לימוןעצי לימון הם עצים המשתייכים למשפחת עצי ההדר. לימון הוא אחד הפירות המבוקשים ביותר בקרב אנשים רבים. הוא משמש למאכל ואף לריפוי הגוף. עצי הדר בכלל ועצי לימון בפרט הם עצים יחסית קלים לגידול שאינם מצריכים שיטת טיפול מיוחד, ולכן הם נפוצים מאוד בגינות פרטיות. עם זאת, גיזום עץ לימון צריך להתבצע כהלכה בצורה שלא פוגעת בעץ. על כך נרחיב במאמר הבא. 

 

גיזום עץ לימון- קצת על עצי לימון

עצי לימון הם עצים ממשפחת ההדרים. עץ לימון הוא עץ יחסית קטן. הוא מגיע לגובה מקסימלי של שישה מטרים. לעץ הלימון יש ענפים מחודדים והפריחה שלו היא סגולה בהירה. בדרך כלל עץ לימון מורכב על שורש חושחש (סוג נוסף של עץ הדר). להרכבה על גבי שורש חושחש יש יתרונות שונים כאשר היא מגנה על העץ מפני מחלות ומפני קור באזורים המאופיינים בכך. 

לרוב עצי הלימון יש קוצים. לעלי העץ יש ריח דומה לפרי הלימון וכך ניתן לזהות את עץ הלימון ולהבדלו מההדרים האחרים. 

עץ הלימון הוא עץ חסון ויחסית קל לגידול. הוא נחשב לעץ עמיד שמתאים למגוון רחב מאוד של סוגי קרקע מלבד קרקעות מלוחות וגירניות. אפשר לגדל אותו באדמה ואפילו בעציץ מתאים. כמובן שצריך לדאוג להשקיה נכונה עבור העץ ולטיפול נכון הכולל גיזום. 

העונה המומלצת לנטיעת עצי לימון היא עונת האביב, אך זה לא הכרח ותוכלו לנטוע עץ לימון גם בעונות אחרות. לאחר הנטיעה יש להשקות את עץ הלימון בין 3 ל-4 פעמים בשבוע מנות של 15 ליטרים. רצוי להשקות את עץ הלימון בטפטוף הפרוס כ-20 סנטימטרים מסביב לגזע. אם מדובר באדמה קלה יש להשקות את עץ הלימון כל יום במנות קטנות יותר במשך 4 חודשים. 

מדוע גיזום עץ לימון הוא חשוב?

גיזום הוא אחד הדברים החשובים ביותר עבור כל העצים בכלל ועבור עצי לימון בפרט. גיזום הענפים יוצר עץ בריא וחזק יותר. הוא מאפשר לענפים לצמוח אפילו מהר יותר מבעבר וללבלוב להתגבר. בסופו של דבר, כמה חודשים לאחר הגיזום העץ יניב פירות רבים יותר מבעבר. 

גיזום עץ לימון מאפשר לעץ להתחזק. על ידי גיזום, העץ שומר על בריאותו. במקרה שיש ענפים חולים, פצועים, שבורים או יבשים על ידי הגיזום ניתן להסיר אותם ועל ידי כך מאפשרים לעץ להשקיע את האנרגיה שלו בגדילה והתחזקות ולא בהחלמה. על ידי גיזום ניתן למנוע מהענפים להסתבך ולגדול פרא. כך ניתן לטפל בעץ בקלות יותר ולקטוף את הלימונים בקלות מהעץ. כמו כן, גיזום עץ לימון מגביר את תפוקת הפירות. 

 

מתי יש לבצע גיזום עץ לימון?

עץ לימון נחשב לעץ ירוק עד- כלומר הוא אינו מנשיר. בעקבות כך, יש לבצע גיזום עץ לימון פעמיים בשנה בעונת הלבלוב- סוף עונת האביב ובעונת הסתיו. בדרך כלל התקופה המומלצת לגיזום עצים היא תקופת החורף בה העצים נכנסים לתרדמת ארוכה. אך, בגלל שעץ לימון הוא עץ ירוק עד, הוא אינו נכנס לתרדמת ארוכה בתקופת החורף ולכן הגיזום יתבצע באביב ובסתיו. 

אנשי מקצוע ממליצים לבצע גיזום עץ לימון בתדירות גבוהה מאוד כיוון שהגיזום שומר על בריאות העץ ומחזק אותו. 

 

כיצד יש לבצע גיזום עץ לימון?

גיזום עץ לימון מתבצע בשיטה דומה לשיטה בה גוזמים את עצי ההדר האחרים. מי שמגדל עצי הדר בכלל ועצי לימון בפרט יודע שניתן לבצע את הגיזום שלהם לבד ואין צורך בהזמנת איש מקצוע לשם כך. גיזום עץ לימון דורש מיומנות אך זו מיומנות נרכשת. ניתן לבצע את הגיזום על ידי מסור חשמלי או מסור שרשרת. אז כיצד מבצעים גיזום עץ לימון?

גיזום עץ לימון נעשה בעונת הלבלוב על ידי חיתוך של ענפי העץ המחודדים שלו. בדרך כלל עושים זאת פעמיים בשנה בעונת האביב ובעונת בסתיו כפי שציינו קודם. 

ניתן לבצע גיזום עץ לימון בתדירות גבוהה יותר אם רוצים לשמור על עץ בריא יותר וחזק יותר. אך פעמיים בשנה בהחלט מספיקות בשביל לשמור על עץ הלימון. 

במקרה שמדובר בעץ לימון גבוה מאוד, מומלץ כן להיעזר באנשי מקצוע שיגיעו עם הציוד המתאים ויבצעו את החיתוך בצורה טובה שלא תפגע בעץ. 

האם צריך להזמין גנן לביצוע גיזום עץ לימון?

כפי שציינו קודם, גיזום עץ לימון הוא פעולה יחסית פשוטה שתוכלו לבצע בעצמכם. אך, יש מקרים בהם יהיה מומלץ להזמין גנן מקצועי לביצוע הגיזום. 

כאשר מדובר בעצי לימון הגדלים בפרדס, העבודה צריכה להתבצע על ידי אנשי מקצוע ובאמצעות הציוד המתאים ביותר. אם עצי הלימון אינם עבים או גבוהים במיוחד, ניתן לחתוך את ענפי העץ המחודדים על פי ההנחיות. במידה והעץ גבוה במיוחד, יהיה צורך בשימוש במנוף סל. העובד ייאלץ להכנס לסל הממוקם על המנוף על מנת להגיע לגובה הנחוץ לביצוע הגיזום. 

גם בפרדסים, עצי הלימון יעברו גיזום פעמיים בשנה- אחת בעונת האביב ואחת בעונת הסתיו. בעלי פרדסים מזמינים עובדים מיומנים לביצוע גיזום עצי לימון על מנת לשמור על עצי הלימון שלהם. 

 

אהבתם? שתפו עם החברים!
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!