גיזום עצי פרי הדר

עיקרי הדברים:

גיזום עצי פרי הדרעצי פרי הדר הם בין העצים הפופולריים ביותר. הם מניבים פירות טעימים מלאים בויטמינים. כמו כן, עצי פרי הדר קלים מאוד לגידול- הם עצים ירוקי-עד, כלומר העלים שלהם אינם מנשירים והם לא מצריכים טיפול מיוחד או תחזוקה שוטפת מלבד גיזום. גיזום עצי פרי הדר הוא תהליך חשוב מאוד לבריאותם של עצים אלה. 

 

קצת על עצי הדר

עצי הדר הם עצים ירוקי עד, כלומר העלים שלהם נשארים ירוקים ואינם מנשירים גם בעונת החורף. 

לעצי הדר יש פירות עסיסיים וטעימים במיוחד. פירות ההדר עשירים בויטמינים ומהווים חלק מהפירות המרכזיים בארץ ובעולם. בין פירות ההדר ניתן למצוא לימון, תפוז, קלמנטינה, אשכולית, פומלה, אתרוג ועוד רבים. 

ניתן לבצע נטיעה של עצי הדר בכל עונות השנה. עם זאת, העונה המועדפת לנטיעה תהיה עונת האביב. על מנת לנטוע עץ הדר יש לחפור בור מתאים גדול פי 2 מגודל כלי הקיבול בו הגיע עץ ההדר. בדרך כלל מומלץ להציב סמוכה שתתמוך בעץ הצעיר בתחילת חייו. 

לאחר נטיעת עצי ההדר יש להשקות אותם באדמות קלות אחת ליום במנות קטנות ואילו באדמות כבדות אחת לשלושה ימים מנות גדולות יותר. את ההשקיעה מומלץ לבצע על ידי טפטוף. שימו לב לא להשקות את האדמה יותר מדי כיוון שיכול להיגרם ריקבון בשורשי העץ. 

מדוע חשוב לבצע גיזום עצי פרי הדר? 

גיזום הוא אחד הדברים החשובים ביותר עבור כל העצים בכלל ועבור עצי פרי הדר בפרט ויש לו יתרונות רבים-

  • בריאות העץ

    על מנת לשמור על בריאותם של עצי פרי הדר, חשוב מאוד לגזום אותם. עצי פרי הדר בריאים הם עצים שמקבלים מים במידה הנכונה ונחשפים לשמש במידה הנכונה. על ידי גיזום עצי פרי הדר ניתן להסיר ענפים שבורים, פצועים, יבשים או חולים. ענפים אלה פוגעים בבריאותם של עצי פרי הדר ובמקרים מסוימים אף יכולים להביא למותם של העצים. בגיזום מאפשרים לעצים להשקיע את האנרגיה שלהם בחלקיהם הבריאים. כמו כן, גיזום הענפים של עצי פרי הדר גבירים את צמיחתם ואף את לבלוב העצים. בנוסף גיזום עצים יגביר את תפוקת הפרי בעונה. יש לקחת בחשבון שעל ידי גיזום עצי פרי הדר מאפשרים לשמש לחדור גם לאזורים הפנימיים. 

  • עיצוב

    כאשר מבצעים גיזום, יכולים לעצב את המראה של העצים. עצים שלא עוברים גיזום צומחים ומתפשטים ללא שליטה. כאשר גוזמים את העץ, מעניקים לו מראה מסודר ואסתטי. ניתן לעצב את העצים כפי שנרצה. את עצי ההדר ניתן לעצב כנמוכים ורחבים או גבוהים וצרים- לפי בחירתכם.

  • טיפול קל יותר

    גיזום עצי פרי הדר מאפשר לטיפול בעצים להיות קל יותר. על ידי גיזום העצים מונעים מהענפים להסתבך ולגדול פרא. כך שומרים על גובה העצים- שלא יהיו גבוהים מדי ומסובכים מדי לטיפול. כמו כן, על ידי גיזום עצי פרי הדר ניתן לקטוף את הפירות בקלות מהעץ.

  • מניעת סכנות

    עצים שצומחים ללא שליטה יכולים להפוך למסוכנים מאוד. הענפים הופכים לכבדים ועלולים להישבר ואפילו ליפול על חפצים או אנשים. לכן, על מנת למנוע סכנות, חשוב מאוד לבצע גיזום עצי פרי הדר באופן קבוע בעונה המתאימה לכך. 

 

מתי יש לבצע גיזום עצי פרי הדר?

כפי שציינו, עצי פרי הדר נחשבים לעצים ירוקי עד- כלומר העלים שלהם אינם מנשירים. בעקבות כך, יש לבצע גיזום עצי פרי הדר פעמיים בשנה בעונת הלבלוב- סוף עונת האביב ובעונת הסתיו. בדרך כלל התקופה המומלצת לגיזום עצים היא תקופת החורף בה העצים נכנסים לתרדמת ארוכה. אך, בגלל שעצי פרי הדר הם עצים ירוקי עד, הם לא נכנסים לתרדמת ארוכה בתקופת החורף ולכן הגיזום יתבצע באביב ובסתיו. 

אנשי מקצוע ממליצים לבצע גיזום בתדירות גבוהה כיוון שהגיזום שומר על בריאות העצים ומחזק אותו. 

כיצד יש לבצע גיזום עצי פרי הדר?

מי שמגדל עצי הדר יודע שניתן לבצע את הגיזום שלהם לבד ואין צורך בהזמנת איש מקצוע לשם כך. גיזום עצי פרי דורש מיומנות אך זו מיומנות נרכשת. ניתן לבצע את הגיזום על ידי מסור חשמלי או מסור שרשרת. אז כיצד מבצעים גיזום עצי פרי הדר?

כפי שציינו קודם, הגיזום נעשה בעונת הלבלוב פעמיים בשנה. הגיזום נעשה על ידי חיתוך של ענפי העץ המחודדים שלו. יש לגזום קרוב לגזע ולא להשאיר זיזים. כמו כן, במקרה שיש פצעים רחבים וגדולים הנגרמות לעץ ההדר, יש למרוח את הפצע במשחה מתאימה כגון "טפזיל", וזאת למניעת חדירת מחלות ומזיקים.

ניתן לבצע גיזום בתדירות גבוהה יותר אם רוצים לשמור על עץ בריא יותר וחזק יותר. אך פעמיים בשנה בהחלט מספיקות בשביל לשמור על עצים אלה. 

במקרה שמדובר בעצי פרי הדר גבוהים מאוד, מומלץ כן להיעזר באנשי מקצוע שיגיעו עם הציוד המתאים ויבצעו את החיתוך בצורה טובה שלא תפגע בעץ. 

 

אהבתם? שתפו עם החברים!
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!