גיזום עץ מנגו

עיקרי הדברים:

גיזום עץ מנגו

כבר כמה שנים שאתם נהנים מפירותיו המתוקים של עץ המנגו שגדל בגינתכם, אך לאחרונה שמתם לב כי העץ ממעט להוציא את פירותיו. ככל הנראה הסיבה לכך נעוצה בצורך לטיפוחו וריענונו של העץ, ולא בהכרח בכמות ההשקיה והמים שהוא מקבל. כמו עצי פירות רבים אחרים, גם עץ מנגו זקוק לגיזום ענפים מדי פעם. לכן כדי שתוכלו להמשיך וליהנות מהפירות של פרי זה, ריכזנו עבורכם מידע חשוב שכדאי לדעת על גיזום עץ מנגו.

מאפייני הגידול של עץ המנגו

לפני שנסקור את החשיבות והדרך לגיזום עץ המנגו, נעניק רקע כללי והקדמה קצרה על תנאי הגידול של העץ והפרי. עץ מנגו הינו עץ טרופי הגדל באופן טבעי באזורים בהם קיים אקלים טרופי כמו הודו וסין, הידועים באקלים חם ומשקעים רבים שיורדים במהלך השנה. תנאים אלו הינם האופטימליים ביותר לצמיחתו של עץ המנגו, ולכן בארץ ניתן לאכול מפירותיו בעונת הקיץ החמה לאחר ירידת משקעים בחורף.

מדוע צריך לגזום עץ מנגו?

כאמור, עצי הדר ופרי זקוקים לגיזום באופן תדיר. הסיבה לכך נובעת מכמה היבטים, כאשר העיקרי בהם נועד כדי לשמר ולטפח את פרי המנגו, זאת בעזרת גיזום של ענפים מיותרים הגדלים בעץ כך שמשקל העץ לא ישפיע על איכותו של הפרי. בנוסף, גיזום העץ יאפשר לשמור על יציבותו של העץ הודות לחלוקת משקל שווה בין כל צדדיו. גיזום ענפים קבוע יעניק לקרני השמש לחדור מבעד לענפי העץ, דבר מהותי עבור עץ מנגו הזקוק לשמש וחום כדי לצמוח היטב.

מהי השיטה לגיזום עץ מנגו יעיל?

השיטה לגיזום עץ מנגו מתבצעת לרוב באמצעות שימוש במסור עצים, במידה ומדובר בגיזום משמעותי של ענפים גדולים וארוכים. במידה והגיזום מתבצע באופן נקודתי, או על עץ מנגו קטן יחסית, ניתן להשתמש במזמרה לגיזום איתה ניתן לחתוך ענפים קטנים ודקים החוסמים את אור השמש מלהגיע אל הפירות. במהלך עבודת הגיזום של העץ, חשוב לוודא כי הפעולה מתבצעת באופן שיטתי ואחיד תו בחינת מצבו של כל העץ, כך שמשקל ענפי העץ לא ישפיע על יציבותו של בסיס העץ.

כיצד ניתן לדעת שצריך לגזום את עץ המנגו שלכם?

אם אינכם בטוחים שעץ המנגו שלכם זקוק לגיזום, כדאי לדעת כי זמן הגיזום הטוב ביותר הינו בתחילת האביב ולאחר שהחורף נגמר. הסיבה לכך נובעת מזמן תחילת פריחתם של ניצני הפירות הראשונים, שיוצאים כמובן בתחילת עונת האביב ומבשילים לכדי פרי מוכן לאכילה בקיץ. מומלץ לשמר ולטפח את העץ בתקופה הזו באופן קבוע, כדי למנוע חוסר הבשלה של פירות המנגו בנוסף על שמירת האסתטיקה והיופי של עץ זה.

גיזום עץ מנגו – לבד או עם גנן מקצועי?

גם אם יש לכם בגינת הבית עץ מנגו קטן יחסית, חשוב לא לבצע את פעולת הגיזום באופן עצמאי. נוסף לעובדה כי עץ מנגו הינו עץ יקר יחסית, וכמובן עם פירות טעימים ומבוקשים במיוחד, וחשוב לשמור על גדילתו ושגשוגו התקין – גיזום לא נכון שלענפי העץ עלול לגרום נזק משמעותי לעץ, ולהשפעה על גדילת הענפים ופריחת ניצני פירות חדשים בכל שנה. לכן הפתרון לכך הוא פנייה אל גנן מקצועי ומנוסה בתחום.

הגנן יידע כיצד לבצע את החיתוך בצורה הנכונה והמדויקת ביותר, תוך פינוי שטח מיטבי לחדירת אור אל פנים העץ. בנוסף, הגנן יבצע חיתוך סימטרי ומקצועי של ענפי העץ, כדי לשמור על יציבותו של העץ ולמנוע מענפים ארוכים וחלשים ליפול ממנו וללכלך ואף להזיק.

גיזום עץ מנגומי שמגדל עצים בטח יודע ששיטת הגיזום ומועדו משתנים מעץ לעץ. כל עץ מצריך דרכי טיפול שונות ביניהן צורת הגיזום ומתי הוא מתבצע. עץ מנגו הוא עץ פרי טרופי. על מנת לטפל בו כמו שצריך כדי שהוא יניב לכם פירות אתם צריכים לדעת בדיוק מתי ואיך לגזום אותו. על כך נרחיב במאמר הבא. 

 

קצת על עץ מנגו

לפני שנתחיל להסביר כיצד לגזום ואת העץ ומתי, נסביר קצת על העץ ועל המאפיינים שלו. 

עץ מנגו הוא עץ ששייך לקבוצת עצים טרופיים ירוקי-עד. הוא גדל באזורים טרופיים וסובטרופיים. עץ המנגו משתייך למשפחת האלטיים ומקורו בהודו ובדרום מזרח אסיה. 

עץ מנגו הוא עץ שבבגרותו מגיע למימדים יחסית גדולים. יכולים להיות זנים מסוימים המגיעים אפילו לגובה של 30 מטרים או יותר. לכן, לפני שאתם שותלים את עץ המנגו וודאו מה הזן שלו ומה הגובה המירבי שיכול להגיע אליו. כמובן שגיזום יאפשר לכם לשלוט בגובה העץ. 

לבלוב עץ המנגו הוא יפהפה. הוא יופיע באביב ולעתים יישאר גם לאחר הקטיף למשך כל עונות השנה. הפריחה תופיע באשכולות בצבע צהבהב אדמדם. תנובת הפירות של העץ תגדל עם השנים ויכולה להגיע עד ל-300 פירות בשנה. 

מתי נבצע גיזום עץ מנגו?

בשנותיו הראשונות של עץ המנגו אין צורך לבצע גיזום. למעשה, רק בשנה הרביעית לאחר נטיעת העץ יש להתחיל בפעולות גיזום ועיצוב של העץ. כמו כן, את הגיזום יש לבצע רק לאחר עונת הפרי. 

הגיזום ייעשה על ידי קיטום הענפים. קיטום הוא גיזום בו מקצרים כשליש מענף העץ. הקיטום נועד לגיזום עצים קליל שלא יגרום לפציעה חמורה בענפי העץ. כמו כן, כאשר מדובר בעצים בוגרים הקיטום יסייע לקבלת לבלוב. כמו כן, על ידי קיטום ענפי עץ המנגו נוכל לכוון את גודל העץ וכך לאפשר תחזוקה שוטפת. ככל שהעץ גבוה יותר יהיה קשה יותר לטפל בו, לכן בדרך כלל מומלץ לשמור על העץ בגובה של ארבעה עד חמישה מטרים. 

את גיזום עץ המנגו נבצע בסוף תקופת החורף לפני עונת האביב, לאחר שאספנו את כלל הפירות שלו ולפני שהתחילה הפריחה של ניצנים חדשים.  חשוב מאוד לא לגזום את העץ כאשר הוא קטן על מנת לאפשר לו התפתחות תקינה ולא לפגוע בקצב הגדילה שלו. 

 

כיצד יש לבצע גיזום עץ מנגו?

גיזום עץ מצריך ידע וניסיון, לכן אל תמהרו לעשות זאת בעצמכם שכן אתם עלולים לגרום לפגיעה בעץ ובצמיחתו. גיזום עץ מנגו יתבצע בדרך כלל על ידי מסור עץ או על ידי מזמרה. חשוב להבין שהמטרה המרכזית בגיזום עץ מנגו הוא לחתוך ענפים שיכולים להפריע אחד לשני כאשר הם גודלים. הגיזום יתבצע בשיטת קיטום, כפי שציינו קודם שהיא גיזום קליל שמקצר את הענף בכשליש מגודלו. 

כאשר מבצעים גיזום במנגו חשוב מאוד להקפיד על הדרת ענפים שמונעים מאור לחדור לפירות המנגו וכך לאפשר לפירות לגדול כמו שצריך. כמו כן, גם עיצוב העץ יכול לבוא לידי ביטוי בגיזום לכן יש לגזום את הענפים בצורה אחידה מכל כיווני העץ. 

 

מה החשיבות של הזמנת גנן לגיזום עץ מנגו?

יש חשיבות רבה להזמנת גנן לגיזום. גם אם עץ המנגו הוא צעיר וגם אם הוא בוגר מומלץ שהגיזום יתבצע על ידי איש מקצוע ושלא תעשו זאת בעצמכם. עצי מנגו הם עצים יקרים מאוד. לכן, אם אתם רוצים לשמור עליהם כמו שצריך ושהם יניבו לכם פירות, חשוב מאוד לטפל בהם נכון ולגזום אותם נכון. גיזום לא מקצועי עלול לפגוע בעץ משמעותית. 

גנן מקצועי יידע בדיוק מתי לבצע את הגיזום, כיצד לבצע אותו, היכן לבצע אותו ובאיזו זווית. כמובן שלגנן מקצועי יהיה גם את הציוד המתאים לכך כיוון שזו עבודתו. 

גיזום עץ מנגו צריך להתבצע תוך שמירה על המטרות שלשמן נועד הגיזום כמו הכנסת אור אל שטחים פנימיים בעץ המנגו, הורדת משקל מהעץ והסרת ענפים שמפריעים לאחרים לגדול. אם תעשו זאת בעצמכם לא תדעו לשמור על כל המטרות ולהתחשב בכל הפרמטרים וכך תוכלו לפגוע בעץ המנגו. לכן, אל תחשבו פעמיים והזמינו איש מקצוע לביצוע גיזום עץ מנגו. 

כמה עולה גיזום עץ מנגו?

המחיר של גיזום עץ מנגו אינו חד משמעית ומושפע מקריטריונים שונים כמו מה גובה העץ, מה גודלו, האם הגישה לעץ מסובכת ומה הציוד הנדרש לגיזום. כל אלה ישפיעו על המחיר. כאשר אתם יודעים את כלל הקריטריונים תוכלו לפנות לאיש מקצוע ולקבל הצעת מחיר מדויקת שמתאימה לגיזום עץ מנגו שלכם. כמו כן תמיד תוכלו לבצע השוואת מחירים ולבחור במחיר שמתאים לכם ביותר, כמובן תוך התחשבות במקצועיות ובניסיון של איש המקצוע. 

בדרך כלל, גיזום עץ מנגו צעיר שמגיע לגובה של 4 מטרים יעלה בין 300 שקלים ל500 שקלים. 

גיזום עץ מנגו שגובהו נע בין 4 ל-7 מטרים  יעלה בין 600 ל1,200 שקלים. גיזום עץ מנגו בוגר שגובהו 7 מטר ומעלה יעלה כ-2,000 שקלים ויותר, בהתאם לקריטריונים שציינו קודם. 

אהבתם? שתפו עם החברים!
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!