אישור כריתת עץ

עיקרי הדברים:

אישור כריתת עץאישור כריתת עץ

היום על כל דבר צריך לקבל אישור, קצת מעצבן, לא? בכל זאת, כאשר מדובר על כריתת עצים אנו לחלוטין מבינים את הרשויות. כריתת עצים גם יכולה להיות סכנה גדולה למי שאינו מבין בזה, וגם בסופו של דבר אנחנו צריכים לשמור על הטבע, גם מאינטרס אישי של חמצן. לכן, כאשר אנו רוצים לכרות עץ אנו חייבים להגיש בקשה תחילה.

 

אישור כריתת עץ – חוק פקודת היערות

פקודת היערות היא אמנה אשר חודשה כבר מספר פעמים, מטרתה לשמור על הטבע מטעם משרד ההגנה לסביבה, קק"ל ועוד. על פי חוק זה אין אדם רשאי לכרות עץ אשר נמצא תחת הקריטריונים שכתובים בחוק המזהים אותו בתור עץ מוגן או בוגר. ישנה רשימה של כ-70 עצים אשר נחשבים לעצים מוגנים על פי חוק, ביניהם יש לנו את העצים הבאים:

עץ שזיף הדב, עץ סקוויה, עץ אגס סורי, עץ אדר, עץ ערבה, עץ אורן, עץ אלה, אל אלביציה, עץ אלון, עץ פיקוס, עץ זית, עץ צאלון, עץ שיזף, עץ חרוב, עץ עוזרר, עץ תמר מצוי, והרשימה עוד ארוכה. לרשימה המלאה יהיה עליכם לגשת לאתר של המשרד להגנת הסביבה.

מאידך, עוד בוגר גם הוא נחשב לעץ מוגן ואין לכרות אותו אלא אם כן קיבלתם את האישור המתאים. עץ בוגר הוא עץ שעולה על גובה של 1.3 מטרים וקוטר הגזע של למעלה מ-10 ס"מ. גם עץ בוגר שלא נמצא ברשימה מחייב אותנו להגיש בקשה לכריתה. 

אישור כריתת עץ – מהי מטרת החוק?

בעבר השוק של כריתת עצים היה מאוד פרוץ, אך לאט לאט שמנו לב כי אנו פוגעים בטבע, וכמובן שעצים בסופו של דבר הם חומר גלם נחשק, אך גם מספקים לנו חמצן. כדי למנוע פגיעה ביערות נכתבה האמנה הזאת. המטרה של החוק הוא למעשה לבצע אכיפה של מי שאינו עונה על הדרישות, גם בבתים פרטיים. כל מי שפורע את החוק חשוף לקנסות, מדובר על עבירה פלילית לכל דבר ועניין.  

 

אישור כריתת עץ – האם כל עץ דורש אישור?

למען הסר ספק, כן. בכל מקרה בו אתם לא בטוחים אם מדדתם נכון את גודל העץ, האם צריך למדוד מתחילת הגזע או משורשי האדמה… כל השאלות האלה יכולות רק לסבך אתכם. לכן, צאו מנקודת הנחה של כל מחייב אותנו באישור על פי חוק. כמו כן, כל הזנים אשר נמצאים ברשימה הם זנים שנפוצים מאוד בארץ, לא הסבירות שהעץ אותו אתם רוצים לכרות נמצא ברשימה היא גבוהה. 

 

אישור כריתת עץ – תהליך הנפקת אישור

תהליך הנפקת האישור מחייב אותנו ביצירת קשר עם הרשות או המועצה המקומית. עלינו להגיש טופס בקשה אשר כולל בתוכו שני צילומים של המקום והסיבה בגללה אנו מעוניינים לכרות את העץ. סיבות אשר לא עונות על הדרישות יקבלו דחייה. בדרך כלל הסיבות יכולות להיות בשל בנייה בשטח, במקרה זה אנו נצטרך להעתיק את העץ למקום האחר. לעיתים מדובר על עץ חולה או עץ אשר עומד לקרוס ויכול לסכן את עוברי האורח במקום. במקרה של דחייה תוכלו להגיש ערעור אשר יגרום במקרים רבים לאנשי מקצוע מטעם העירייה להגיע אליכם ולבחון את המקרה לגופו. תהליך האישור לא צריך לקחת יותר מ-21 עד למענה מטעם הרשויות, והגשת הערעור אינה עולה לכם כסף.

אישור כריתת עץ – אישור בשטח פרטי

מה בנוגע לשטח פרטי? אם שתלתי עץ לפני 5 שנים בגינה הפרטית שלי וכעת אני רוצה להעתיק אותו למקום אחר או אפילו לכרות אותו, האם עדיין אני צריך אישור? אמנם מדובר על שטח פרטי שלכם, אך העץ לא בבעלותכם באופן עקיף. על פי האמנה אתם חייבים לדווח על כריתת עץ גם כאשר מדובר על שטח פרטי. נכון, יותר קשה לאכוף בתים פרטיים, אך זכרו שאת הגזע אתם צריכים לזרוק למקום מסוים, ובמקרה בו אתם חלילה פגעתם ברכוש או אדם אוטומטית הדיווח יגיע אל הרשויות. אנו ממליצים לא להסתבך מול הרשויות, הנפקת האישור בשטח פרטי היא אף פשוטה יותר מאשר שטח ציבורי.

 

אישור כריתת עץ – קיצור ההליך הבירוקרטי

הדרך הפשוטה ביותר לקצר את תהליך הבקשה וכריתת העץ עצמו היא על ידי פנייה לבעל מקצוע אשר מתמחה בתחום זה. מוזר לראות כי אין חוק אשר מחייב אותנו להיעזר בכורת עצים מקצועי, אנו יכולים לעשות זאת לבד כל עוד יש לנו אישור. אבל ליווי מקצועי בנושא זה מבטיח לכם ביטוח על העבודה, מה שלא קורה כאשר אנו פועלים באופן פרטי. אם יש לכם את הכלים הדרושים ומדובר על עץ שאינו בוגר ואפשר אפילו לשלוף אותו מהשורש לא תצטרכו בעל מקצוע. אבל מה עושים כאשר מדובר על עץ שמגיע לגובה של כמה מטרים? אל תיקחו סיכון, לא עליכם ולא על עוברי האורח במקום. 

אהבתם? שתפו עם החברים!
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!