גיזום עץ רימון

עיקרי הדברים:

גיזום עץ רימוןעץ רימון מעניק לנו את אחת הפירות המרשימים ביותר שיש. בעבר, פרי הרימון היה מקשט את בית המקדש והיום משמש לקישוט הסוכה ולברכה ראש השנה, אך בנוסף הוא פרי טעים במיוחד. מדוע חשוב לבצע גיזום עץ רימון? איך יש לעשות זאת ומתי? על כך במאמר הבא. 

 

גיזום עץ רימון- קצת על עץ הרימון

עץ הרימון הוא עץ קטן יחסית שמגיע לגובה מקסימלי של 7 מטרים. מוצא צורת הבר שלו באירן, מדרום לים הכספי והגיע לאזורנו כבר לפני כ-4,000 שנים. 

בישראל, עצי רימון גדלים בשטחים רבים על פני 5,000 דונמים. על מנת לקטוף את פרי הרימון יש לבצע זאת בזהירות רבה, שכן לענפים יש קצוות עם חודים דוקרים. בעונת החורף, עלי עץ הרימון נושרים. פרחי העץ יפים מאוד. עלי הכותרת שלו יוצאים מתוך גביע נוקשה בצבעי כתום אדום. כאשר הפרי מבשיל, שיני הגביע הם אלו שמעניקים לראשו צורה של כתר. 

פרי הרימון נחשב לאחד משבעת המינים. הפרי למעשה מכיל מאות זרעים עסיסיים המסודרים במגרות ולהם טעם מתוק חמוץ. הפרי משמש למאכל בצורות שונות- הפרי עצמו, תוספת לסלטים, תוספת לקינוחים, מיץ רימון ואף להכנת משקה אלכוהולי. שימו לב כי מיץ הרימון עלול להכתים את הבגדים שלכם. 

בעבר, היו מפיקים מקליפת הרימון צבע לצביעת בגדים וליצירת דיו משובח. כמו כן, מים שבושלו עם הקליפה שימשו כתרופה נגד שלשול או תולעים בבטן. 

מדוע חשוב לבצע גיזום עץ רימון?

גיזום עצים הוא אחד הדברים החשובים ביותר לעץ. מדוע? 

  • בריאות העץ

    גיזום עץ רימון מאפשר לנו לשמור על בריאות העץ. לעצים יכולים להיות ענפים חולים, שבורים, יבשים או פצועים מכל מיני סיבות. על ידי גיזום ענפים אלה, אנו מאפשרים לעץ להשקיע את האנרגיה שלו בהתחזקות ובגדילה ולא בריפוי חלקיו החולים. כמו כן, כאשר אנו גוזמים עץ, אנו מפעילים את מערכת ההישרדות שלו. מערכת זו פועלת ככל האפשר שהעץ לא ימות וכך במקום בו היה ענף אחד יצמחו שניים ואפילו שלושה. בנוסף כאשר אנו מבצעים גיזום לעץ, אנו מאפשרים כניסה של שמש גם לאזורים הפנימיים. כאשר הענפים ארוכים וצפופים לא כל אזורי העץ מקבלים שמש וכך על ידי גיזום אנו מאפשרים לעץ לקבל שמש לכל חלקיו. 

  • טיפול בעץ

    כאשר אנו גוזמים את העץ באופן קבוע אנו מקצרים אותו ושולטים על הגדילה שלו. כך העץ לא גדל פרא ולא מגיע למימדים חריגים. על ידי כך, אנו הופכים את הטיפול בו לפשוט יותר וקל יותר. כמו כן, כאשר העץ גבוה או רחב מדי יהיה לנו קשה לזהות האם הוא פגוע וכיצד יש לטפל בו. לכן, קיצור העץ מסייע גם לטיפול בו. 

  • עיצוב

    כאשר גוזמים את העץ ניתן לעצב את המראה שלו. עצים שלא נגזמים צומחים ומתפשטים ללא שליטה. כאשר גוזמים אותם, גם בלי לעצב אותם באופן מיוחד, מעניקים להם מראה מסודר ואסתטי. בעץ רימון נשמור על מראה אחיד מכל כיווני העץ. כך הגינה שלכם, תראה יפה יותר ונעימה יותר באופן משמעותי אם תבצעו גיזום באופן קבוע. 

  • מניעת סכנות

    כאשר עץ צומח ללא שליטה הוא יכול להפוך למסוכן מאוד. הענפים שלו הופכים לכבדים ועלולים להישבר וליפול. כמו כן, גם השורשים שלו עלולים להתפקע מהאדמה. על  מנת למנוע את הסכנות השונות חשוב מאוד לבצע גיזום עץ באופן קבוע. 

מתי יש לבצע גיזום עץ רימון?

כאשר מבצעים גיזום חשוב מאוד לבצע אותו בתקופה הנכונה לעץ. כאשר גוזמים בתקופה לא מתאימה יכולים לגרום לעץ נזקים ולקבל את ההפך מחיזוק העץ.

 

אז מתי התקופה הנכונה לגיזום עץ רימון? 

ניתן להתחיל לגזום עץ רימון כשנה לאחר נטיעתו. את הגיזום יש לבצע בתחילת עונת החורף באזור חודש דצמבר. בעונה זו העץ אינו מייצר פרי והעלים שלו נושרים, לכן זו תקופה טובה לגיזום. 

 

איך יש לבצע גיזום עץ רימון?

גיזום הרימון יתבצע על ידי מזמרה. בגיזום יש להשתדל לשמור על מרווחים בין הענפים ויצור על ידי הגיזום מקום האפשר לפירות הרימון לגדול. בתהליך גיזום עץ רימון נחפש לשמור על ענפים עבים ומאוזנים (כלומר, ענפים המקבילים לקרקע). 

ניתן לבצע גיזום עץ רימון באופן פרטי, אך יש לקחת בחשבון כי מומלץ לעשות זאת על ידי גנן מקצועי. שוב נזכיר שגיזום לא נכון יכול לפגוע בצמח משמעותית. לגנן מקצועי יש את הציוד הדרוש לגיזום עצים, הוא יודע בדיוק מתי לבצע את הגיזום, היכן לבצע את הגיזום ואיך, הוא יודע לזהות את החלקים הפגועים ולהסיר אותם ובנוסף הוא יודע לעצב את העץ בצורה יפה ואסתטית. 

 

כמה עולה גיזום עץ רימון?

לא ניתן לענות באופן חד משמעי כמה עולה גיזום עץ רימון כיוון שהדבר תלוי בגורמים כמו גובה העץ, הגישה לעץ, האם יש צורך בשימוש בכלים מתקדמים, מי הגנן ועוד. ניתן להגיד שבממוצע עלות גיזום עץ רימון תנוע בין 250 ל-1,000 שקלים, כאשר סביב ה-1,000 שקלים נראה את העצים הגבוהים יותר. 

אהבתם? שתפו עם החברים!
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!