כריתת עץ דקל

עיקרי הדברים:

כריתת עץ דקלעצי דקל הם מסוגי העצים הנפוצים ביותר בישראל ויש לכך כמה סיבות. קודם כל עצי הדקל הם בעלי מרשים- גבוהים דקים ובעלי מראה אקזוטי. כמו כן, עצי דקל משתלבים נפלא במקומות בהם עצים אחרים פחות משתלבים כמו כיכרות או איי תנועה. בנוסף לכך, עצי דקל כמעט לא צריכים השקייה או דישון. אז מדוע יש לבצע כריתת עץ דקל? על כך נרחיב במאמר הבא. 

 

כריתת עץ דקל או גיזום העץ?

כמובן שבמקרה בו גיזום עץ הדקל אפשרי, הדבר עדיף על פני כריתת העץ. כאשר מבצעים גיזום של עץ הדקל גוזמים ענפים יבשים, חולים או פצועים ושומרים על בריאותו של עץ הדקל. כמו כן, על ידי גיזום העץ ניתן לעצב אותו באופן אסתטי ולהתאים אותו לסביבה. בנוסף, גיזום עץ הדקל יכול למנוע סכנות, שכן לעץ הדקל ענפים גדולים וכבדים ובמקרה שהם מתייבשים עם הלולים ליפול ולהוות סכנה לאנשים הקרובים. במקרה שהגיזום לא יסייע למצב העץ, הדבר היחיד שיהיה ניתן לעשות הוא לבצע כריתת עץ דקל. 

מדוע יש לבצע כריתת עץ דקל?

עד כה תיארנו רק דברים חיוביים ויתרונות שמביאים לנו עצי הדקל, אז מדוע יש לבצע כריתת עץ דקל? עצי דקל, ועצי תמר, אמנם נראים עצים אידיאלים לכל מטרה, אך למעשה הם מהווים סכנות רבות במיוחד ככל שהם גדלים. ישנן סיבות שונות המצריכות לבצע כריתת עץ דקל. ריכזנו לכם מספר סיבות מרכזיות-

כריתת עץ דקל בעקבות מחלה

לעצי דקל יש מחלות שונות שיכולות לפגוע בהם ובסופו של דבר אף לגרום למותם. אחת המחלות הנפוצות ביותר היא חדקונית הדקל. חדקונית הדקל הוא למעשה מזיק. בעבר מזיק זה לא היה נפוץ בארץ אך בעשור האחרון הוא הגיע לישראל וכתוצאה מכך עצי דקל רבים נפגעו. על מנת לטפל בחדקונית הדקל, יש לבצע טיפול מונע באופן קבוע. במקרה שהעץ נגוע, קשה מאוד לתקן את המצב ולכן על מנת למנוע נזקים נוספים הדבר הטוב ביותר שאפשר לעשות הוא לכרות את העץ החולה. 

כריתת עץ דקל בגלל מזיקים 

מלבד לגרימת מחלות לעץ דקל, קיימת אפשרות בה עץ דקל שאינו מטופל ימשוך מזיקים. הפירות המתוקים של עץ הדקל והענפים הצפופים שלו, יכולים למשוך מזיקים רבים ביניהם עכברים ועטלפים. המזיקים הללו יכולים לבנות בתים בקרבת העץ, שכן הוא מספק להם מזון ומחסה. כך הם יתרבו ובסופו של דבר זה יכול להיות מפגע תברואתי חמור מאוד. לכן, חשוב מאוד לתחזק עץ דקל באופן קבוע ולגזום אותו. אך ישנם מקרים בהם התוצאה הטובה ביותר היא כריתת עץ הדקל. 

כריתת עץ דקל למניעת סכנות

כפי שציינו קודם, עצי דקל הם עצים מרשימים- גבוהים ודקים. אך לעתים, עצי הדקל יכולים להגיע לגבהים חריגים ולגדול לממדים שיכולים לגרום לסכנות רבות ביניהן סכנה לקווי חשמל. סכנה נוספת שיכולה להגרם כתוצאה מעצי דקל גבוהים מדי היא קריסת העץ על בתים, רכבים או עוברי אורח. בגלל שעצי דקל צומחים בדרך כלל בקו ישר למעלה ולא ניתן לשנות את כיוון זה, הדבר היחיד שניתן לעשות הוא לכרות את העץ. 

כיצד מתבצעת כריתת עץ דקל?

כאמור, עצי דקל הם עצים גבוהים ויחסית כבדים. תכונות אלה הופכות את הכריתה שלהם למורכבת מאוד ומצריכה שימוש בציוד מתאים כמו לדוגמא סל מנוף מתאים. כמו כן, כריתת עץ דקל חייבת להתבצע על ידי איש מקצוע המוסמך לעבודה בגובה, שמנוסה ומתמחה בתחום כריתת עצי דקל תוך שמירה על בטיחות. 

כריתת עץ דקל מתבצעת בדרך כלל על ידי שימוש במנופי סל אדם מיוחדים לעבודות גיזום דקלים המתבצעות בגובה של עד 20 מטרים ומעלה.

 

האם כריתת עץ דקל מצריכה קבלת אישורים?

התשובה אינה חד משמעית ותלויה בקריטריונים בהם עומד העץ. למעשה, כל העצים בישראל גם עצים שעולים על גובה של 2 מטר נחשבים לעצים מוגנים. גם אם הם נמצאים בחצרות פרטיים הם נחשבים לעצים מוגנים וכריתתם מצריכה אישור מיוחד מפקיד היערות המקומי. 

לכן, במידה ועץ הדקל עומד בקריטריונים האלה הוא נחשב לעץ מוגן. חשוב לקחת בחשבון שכמעט כל עצי הדקל הבוגרים עומדים בקריטריונים שציינו מעל ולכן נחשבים לעצים מוגנים. כפי שציינו מעל, כריתת עצים מוגנים מצריכה אישור מיוחד מפקיד היערות המקומי. 

על מנת לקבל את האישור, יש לפנות לפקיד היערות האזורי מטעם קק"ל. בפנייתכם לפקיד יש לנמק את סיבת הכריתה. בין היתר יהיה עליכם לשלם את האגרות בהתאם. בדרך כלל זו לא בעיה לקבל אישור כזה ולכן חשוב מאוד לפעול על פי החוק ולא לבצע כריתת עץ דקל ללא אישור.

 

כמה עולה כריתת עץ דקל?

אין תשובה חד משמעית למחיר של כריתת עץ דקל כיוון שהמחיר נקבע על פי גורמים שונים כמו כמות העצים שיש לכרות או גובה העצים. כמו כן לסוג מנוף הסל שיש להשתמש בו ולגישה למקום העץ. לכן, אם אתם רוצים לבצע כריתת עץ דקל, מומלץ לברר את הפרטים הללו וכך לקבל הצעת מחיר מדויקת לכריתת העץ שלכם. 

אהבתם? שתפו עם החברים!
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!