כריתת עצים ללא אישור

עיקרי הדברים:

כריתת עצים ללא אישורלעצים יש יתרונות רבים- הם יפים והופכים את השכונות שלנו ליפות יותר ונעימות, הם מספקים לנו צל, הם מספקים פירות, הם מספקים חמצן בתהליך הפוטוסינתזה ועוד. אז למה צריך בכלל לכרות אותם והאם הכריתה מצריכה אישור? על כך במאמר הבא.

 

כריתת עצים ללא אישור- האם זה אפשרי?

בקצרה, התשובה היא לא- כריתת עצים בוגרים מחייבת אישור. עכשיו נרחיב. 

כריתת עצים היא תהליך מורכב מאוד הן מבחינה בטיחותית והן מבחינה חוקית. לא הרבה יודעים, שבישראל רוב העצים הם עצים מוגנים. למעשה כל עץ שגובהו עולה על 1.3 מטרים וקוטר הגזע שלו הוא לפחות 20 סנטימטרים נחשב לעץ מוגן וכריתתו מצריכה אישורים מתאימים. על מנת לבצע כריתת עצים מוגנים יש לקבל אישור מתאים מפקיד היערות העירוני. על מנת לקבל את האישור עליכם לפנות לפקיד היערות האזורי מטעם קק"ל ולנמק את סיבת הכריתה. לאחר מכן יהיה עליכם לשלם אגרות בהתאם. חשוב מאוד לפעול לפי החוק. במידה ותבצעו כריתת עצים ללא אישור הדבר ייחשב ללא חוקי ואתם תסתכנו בקנסות גבוהים מאוד. חוץ מזה שבדרך כלל זו לא בעיה לקבל אישור כזה אז אין סיבה לבצע כריתת עצים ללא אישור. 

כמובן שבמקרה שהעץ שלכם לא עומד בקריטריונים של עץ מוגן תוכלו לבצע כריתת עצים ללא אישור. למעשה זו הדרך היחידה לכרות עץ בלי לקבל אישור לכך. 

כריתת עצים ללא אישור- מה השלבים לכריתת עץ?

כריתת עצים חייבת להתבצע עם אישור תוך שמירה מקסימלית על ביטחון הסביבה. ישנם מספר שלבים לכריתת עצים-

  1. אישור- על מנת לבצע כריתת עצים שעומדים בקריטריונים של עצים מוגנים בישראל יש לקבל אישור. לכן זהו השלב הראשון- להגיש בקשה לפקיד היערות של קק"ל ולקבל את האישור. 
  2. בחירת איש מקצוע- שלב בחירת איש מקצוע הוא שלב חשוב מאוד שכן יש לבחור באיש מקצוע מנוסה ומקצועי שיבצע את העבודה תוך שמירה על בטיחות מקסימלית. חשוב לבדוק כי לאיש המקצוע יש את הכלים המתאימים לכריתת עצים ולוודא כי איש המקצוע מחזיק ברישיונות מתאימים (הן של כריתת עצים והן של עבודה בגובה), ושהוא מספק ביטוח למקרה שכריתת העצים תגרום לנזקים. לאחר שבחרנו את איש המקצוע יהיה עלינו לתאם איתו את מועד הכריתה.
  3. כריתה- השלב השלישי הוא שלב הכריתה בפועל. לאחר שקיבלנו את האישורים, בחרנו את איש המקצוע וקבענו את מועד הכריתה הגיע הזמן לכרות את העץ. לפני כריתת העץ, איש המקצוע יצטרך לוודא כי השטח פנוי (הן מחפצים והן מאנשים) ולתכנן את התהליך. לאחר שברור לאיש המקצוע שהכריתה לא תפגע באיש הוא יבצע את כריתת העץ. 
  4. פינוי- השלב האחרון והלא פחות מורכב הוא שלב הפינוי. בדרך כלל שאריות של עץ הן כבדות ומסורבלות ויכולות להוות סכנה ולגרום לנזקים שונים. לרוב הפינוי יתבצע על ידי כלים מתאימים. 

 

כריתת עצים ללא אישור- מה הסיבות לכריתת עצים?

יש סיבות שונות לכריתת עצים

כריתת עצים בעקבות מחלה

לעצים יש מחלות שונות שיכולות לפגוע בהם ובסופו של דבר אף לגרום למותם. לדוגמא, כאשר מדובר בעצי דקל, אחת המחלות הנפוצות היא חדקונית הדקל. מדובר במזיק שפוגע בעצי הדקל ויכול להרוג אותם. במקרה שהעץ נגוע, קשה מאוד לתקן את המצב. לכן, על מנת למנוע נזקים נוספים, או את התפשטות המחלה לעצים אחרים, במקרים מסוימים הדבר הטוב ביותר שאפשר לעשות הוא לכרות את העץ החולה.

כריתת עצים למניעת סכנות

עצים יכולים להיות מרשימים מאוד ולהתנוסס לגבהים. עצים שמתנוססים לגבהים חריגים מהווים סכנה רבה עבור האנשים המתגוררים בסביבתם- הם יכולים לגרום לסכנות לקווי החשמל, או לקרוס על בתים, רכבים ואפילו על אנשים. לא תמיד ניתן לגזום את העץ ולהוריד מגובהו ולכן במקרים כאלה הדבר היחיד שניתן לעשות הוא לכרות את העץ. 

כריתת עצים בגלל מזיקים 

לעתים העצים מושכים מזיקים שונים. עצי פרי מגדלים פירות מתוקים, ובכלל כל עץ יכול לספק מחסה והגנה למזיקים שונים כמו עכברים, עטלפים, נחשים ועוד. המזיקים הללו יכולים לבנות בתים בקרבת העץ, שכן הוא מספק להם מזון ומחסה. כך הם יתרבו ובסופו של דבר זה יכול להיות מפגע תברואתי חמור מאוד. לכן, חשוב מאוד לתחזק עצים באופן קבוע ולגזום אותו. אך ישנם מקרים בהם התוצאה הטובה ביותר היא לבצע כריתה של העץ. 

כריתת עצים ללא אישור- כמה זה עולה?

אין תשובה חד משמעית למחיר של כריתת עצים כיוון שהמחיר נקבע על פי גורמים שונים כמו כמות העצים שיש לכרות או גובה העצים. כמו כן לסוג מנוף הסל שיש להשתמש בו ולגישה למקום העץ. בנוסף לקבלת האישור תאלצו לשלם אגרה בהתאם שתשפיע גם על המחיר. לכן, אם אתם רוצים לבצע כריתת עצים, מומלץ לברר את הפרטים הללו וכך לקבל הצעת מחיר מדויקת לכריתת העץ שלכם. לדוגמא- כריתת עץ דקל בגובה של 12 מטרים תוך קשירת ענפים תעלה בין 1,500 ל-2,000 שקלים. 

כריתת עציםכריתת עצים

כריתת עצים הפכה לדבר נחשק בשנים האחרונות עם התפתחות ענף הבנייה. אך מצד שני, אנו מאבדים עוד ועוד עצים. לכן, כעת יש חוק אשר מכונה "פקודת היערות", חוק זה אוסר לכרות עצים ללא אישור. מלבד לחוק, יש לנו עוד מספר דברים שחשוב להכיר לפני שאנחנו מתכננים לכרות את העץ בגינה הפרטית שלנו, או כריתה של קבלן בשטח מיופה כוח.

 

גיזום או כריתה?

לפני שאתם מתכננים לכרות את העץ שכל כך מפריע לכם בנוף, וודאו האם גיזום יכול לעשות את העבודה אליה אתם כל כך מייחלים. כאשר אנו מדברים על כריתת עצים חשוב להדגיש שאנו עומדים בפני תהליך בירוקרטי הרבה יותר מסובך מאשר גיזום, אשר אינו דורש מאיתנו הרבה מלבד לחפש בעל מקצוע אשר יעשה את העבודה כראוי. כריתת עצים מחייבת אותנו תחילה לקבל את האישור המתאים. עלינו גם לחשוב על סיבה מספיק טובה ונכונה שעומדת בקריטריונים לכריתת העץ. שימו לב, מותר לכרות עץ באופן עצמאי אך אתם לא מבוטחים במקרה הזה, עשו את החישוב שלכם.

כריתת עצים – היתר וציוד מתאים

כאשר מדובר על כריתת עצים עלינו להחזיק בציוד הנדרש. בחירת הציוד משתנה בהתאם למקרה בו אנו נמצאים. לרוב יהיה מדובר על מתקני הרמה ייעודיים, במות או סוגי מסורים אשר מתאימים לסוג העץ. לפני שאתם חושבים על הציוד, עליכם לקבל היתר לכריתת עצים שכן יש חוק "פקודת היערות" אשר מחייב כל אדם לכל אישור לכריתת עץ או להעתקתו למקום אחר. נדגיש, גם כאשר מדובר על החצר הפרטית שלכם אתם חייבים לקבל היתר אם תרצו לכרות או להעתיק את העץ. במקרה בו אתם פוסחים על שלב האישור אתם חשופים לקנסות בסדר גודל עצום, תלוי בחומרת המצב. בין אם אתם מוסד ציבורי, בין אם אתם אזרחים פרטיים, כולם חייבים לקבל אישור לביצוע עבודות אפילו בקרבת עצים. 

 

כריתת עצים – אישור

אז מאיפה מתחילים? איך אנחנו משיגים את האישור המיוחל לכריתת עץ? כאשר אתם רוצים לכרות עץ על מיופה הכוח אשר ברשותו נמצא השטח להגיש בקשה מטעמו. עליו לשלוח את טופס בליווי 2 תמונות לכל עץ, וסיבה לשמה הוא רוצה לכרות את העץ. הסיבות יכולות להיות מגוונות, יכול להיות שהעץ חולה ומהווה סכנה, יכול להיות שיש לאדם אשר מתגורר בקרבת מקום אלרגיה לסוג עץ זה, או כאשר השטח מיועד לבנייה. במקרה בו מדובר על שטח שיתופי כמו חצר בנייה, על 75% מהדיירים לחתום על הטופס על מנת שיוכל להתקבל מבחינה בירוקרטית.

לאחר שכל הטופס מוכן, יש לנו את כל מה שנדרש כדי לשלוח את הבקשה. את הבקשה אנו מגישים אל פקיד היערות אשר אחראי על אזור המגורים שלכם, כן יש דבר כזה פקיד יערות בכל רשות ומועצה. את האישור או הדחייה נקבל עד כ-21 יום מיום קבלת הטופס. במקרה בו נדחתה הבקשה שלכם אתם רשאים להגיש ערעור. 

במקרה בו קיבלתם אישור לכרות את העצים, מה אתם עושים עכשיו? כריתת עצים היא מקצוע לכל דבר ועניין. עם זאת, החוק אינו מחייב אתכם להיעזר בבעל מקצוע, משמע אתם יכולים לקחת מסור ולעשות את זה בעצמכם. לפני שאתם מחפשים מסורים ביד 2, אנו ממליצים לכם להמשיך לקרוא. אנו ממליצים לכולם לפנות אל חברה מקצועית אשר מתמחה בכריתת עצים, יש מספר חברות בארץ אשר יש להן את הסמכות הזאת. חברה כזו תעניק לכם שירות של כריתת עצים עם ביטוח, מה שאין לכם כאנשים פרטיים. 

 

כריתת עצים – האם כל עץ דורש אישור כריתה?

עצים חשובים לכולנו, מלבד לחומר גלם הם גם בעצם דואגים לנו לחמצן, וכולנו די אוהבים לנשום… יש עצים אחרים אשר בעצם תורמים לסביבה ולכן החוק של כריתת עצים חל עליהם. החוק אוסר עלינו לכרות עצים אשר נחשבים לעצים בוגרים והגזע שלהם בקוטר של 20 ס"מ וגובהו עולה על 1.3 מטר. כמו כן, יש לקחת בחשבון שיש רשימה באתר של רשות הטבע והגנים אילו עצים נחשבים למוגנים, חל איסור לכרות אותם בכל מצב, בין היתר יש לנו את עצי הזית, ברוש, חרוב ועוד… עליכם בכל מצב לבקש את האישור הנדרש לצורך כריתת העץ, בין אם מדובר על עץ שאתם בוודאות יודעים נמצא ברשימה או לא.

כריתת עצים – הסכנות שיש בכריתה עצמאית

ישנן סכנות רבות כאשר מדובר על כריתת עצים באופן עצמאי, משום מה אין חוק אשר אוסר עלינו לעשות את זה. הדבר הראשון שמסכן אותנו הוא חוסר הידע המקצועי שלנו, אתם אולי ראיתם בסרטים מספר פעמים איך כורתים עץ, אבל יש הבדל בין המציאות לבין המסך. מלבד לכך, אתם לא מבוטחים בצד ג' כאשר אתם כורתים באופן עצמאי, כל פגיעה ברכוש או אדם היא ללא הגנה כלפיכם. לכן, הסכנות אורבות לכם מכל הכיוונים, אנו ממליצים להיעזר בחברה מקצועית ולא "לנסות את מזלכם".

אהבתם? שתפו עם החברים!
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!